Bel ons 058 203 73 83
Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) zet grote stappen in de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) om de zorg efficiënter en patiëntgerichter te maken. In samenwerking met YFK is een strategisch communicatieplan ontwikkeld om de implementatie van AI in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) soepel te laten verlopen. Dit omvatte niet alleen de positionering en branding van ‘AI in de Zorg’, maar ook de realisatie van communicatiemiddelen en de succesvolle uitrol van de eerste AI-functionaliteiten.
Het UMCG is een toonaangevend academisch ziekenhuis in Groningen dat zich richt op het verbeteren van patiëntenzorg door middel van innovatie en digitalisering. Als één van de eerste ziekenhuizen in Europa integreert het UMCG AI in het EPD, met als doel zorgverleners te ondersteunen bij administratieve taken om zo meer tijd vrij te maken voor patiëntenzorg.
Met de opkomst van generatieve AI ontstonden er binnen het UMCG mogelijkheden om de administratieve last voor zorgverleners te verminderen. De belangrijkste uitdagingen hierbij waren:
YFK werd ingeschakeld om een geïntegreerd communicatieplan te ontwikkelen en de operationele communicatie rondom AI in de Zorg te verzorgen. Dit omvatte:
De samenwerking tussen UMCG en YFK heeft geleid tot concrete resultaten:
Alleen nog even inschrijven. Meld je aan voor de YFK nieuwsbrief & ontvang de laatste ontwikkelingen in je mailbox!