Bel ons 058 203 73 83
Steeds meer bedrijven en organisaties erkennen het belang van duurzaamheid. Het creëren van maatschappelijke waarde en het verlagen van de ecologische voetafdruk staan hoog op de agenda. Duurzaamheid is ook echt een kans voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering. Senior Consultant Krista Moeijes-Bosgra, gespecialiseerd in duurzaamheid en met ervaring bij onder meer het UMCG, deelt vijf toepasbare tips om duurzaamheid te integreren in je bedrijfsstrategie en je doelen te bereiken.
De Sustainable Development Goals (SDG’s) vormen een uitstekend kader voor bedrijven om duurzaamheid te verweven met hun missie. Deze 17 doelen streven naar een betere wereld in 2030. Vraag jezelf af: waarom bestaat mijn organisatie en welk hoger doel streven we na? Focus op drie SDG’s die de kern vormen van jouw organisatie en maak deze doelen tot een integraal onderdeel van je strategie. Dit zorgt voor focus en motiveert medewerkers om bij te dragen aan een grotere missie.
Ambitieuze doelen zijn nodig om echt te veranderen. Daarnaast zijn kleinere doelen nodig die meetbaar zijn. Om greenwashing te voorkomen, is het essentieel om een monitoringsysteem op te zetten. Software zoals de Milieubarometer of dashboards via PowerBi kunnen hierbij helpen. Voor grotere bedrijven is een duurzaamheidsrapportage verplicht volgens de nieuwe Europese CSRD-richtlijn. Controleer bij je accountant wat dit voor jouw organisatie betekent.
Duurzaamheid moet een integraal onderdeel van de organisatiecultuur worden. Betrek medewerkers bij het kiezen van SDG’s en stel teams samen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering. Een voorbeeld hiervan is het UMCG, waar een Taskforce sturing geeft aan de transitie en projecten die gelinkt zijn aan gekozen duurzaamheidthema’s worden opgepakt door werkgroepen. Verandering kost tijd, dus kies de projecten die echt impact maken zorgvuldig en zorg voor bewustwording onder medewerkers.
Vaak zijn er al medewerkers binnen je organisatie die intrinsiek gemotiveerd zijn om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Moedig deze initiatieven aan door bijvoorbeeld ‘Green Teams’ op te richten op afdelingsniveau. Geef deze teams een platform om hun ideeën te delen en moedig gedragsverandering aan binnen de gehele organisatie.
Je staat er niet alleen voor. Veel organisaties kampen met dezelfde duurzaamheidsuitdagingen. Samenwerking met andere bedrijven, kennisinstellingen en overheden kan waardevolle inzichten en oplossingen opleveren. Bij het UMCG werken we op landelijk niveau samen via de brancheorganisatie NFU en het landelijk netwerk de Groene OK. Ook wordt er een regionaal netwerk opgezet om gezamenlijk te werken aan circulaire zorg. Dit soort samenwerkingen kunnen ook leiden tot versnelling en extra financiering voor duurzaamheidsprojecten via subsidies.
Duurzaamheid in het bedrijfsleven, maar ook in de zorg en het onderwijs is niet slechts een trend, maar een noodzaak. Door het te integreren in de bedrijfsstrategie, meetbare doelen te stellen, medewerkers te betrekken en samen te werken, kan jouw organisatie een positieve impact maken.
Bij YFK Research & Marketing helpen we bedrijven en organisaties om duurzaamheid niet alleen als doel, maar als kernwaarde te omarmen. Met onze expertise in duurzame merkpositionering en strategisch advies staan we klaar om jouw organisatie te begeleiden op de weg naar een duurzame toekomst. Begin vandaag nog met het professionaliseren van duurzaamheid binnen jouw bedrijfsvoering en zie duurzaamheid als een kans om innovatief en toekomstbestendig te zijn.
Alleen nog even inschrijven. Meld je aan voor de YFK nieuwsbrief & ontvang de laatste ontwikkelingen in je mailbox!