Bel ons 058 203 73 83
Relevante content is dé basis voor het aanspreken van jouw doelgroep. Ook draagt waardevolle, relevante, geschreven of beeldende content bij aan jouw online zichtbaarheid en betrokkenheid bij jouw doelgroep. Onderliggend aan goede content is een duidelijke contentstrategie. Hoe zet je een effectieve contentstrategie op? En hoe kies jij de juiste contentvormen? In deze blog over contentmarketing lees je alles over een goede contentstrategie.
In deze blog:
Contentmarketing is een strategische marketingaanpak waarbij waardevolle en relevante content wordt gecreëerd en gedeeld om een specifieke doelgroep aan te spreken. In plaats van het rechtstreeks promoten van producten of diensten, richt contentmarketing zich op het bieden van toegevoegde waarde aan het publiek. Door het delen van informatieve of amuserende content, vergroot je het merkbewustzijn, stimuleer je betrokkenheid en bouw je als merk een duurzame relatie op met je doelgroep. Contentmarketing draagt voor consumenten dus bij aan het hebben van relevante en zinvolle interacties met jouw merk.
Content is er in alle soorten en maten. Denk aan geschreven content zoals blogs, maar ook beeldende content zoals video’s. Welke content jij het best in kan zetten, hangt af van jouw merk, doel en doelgroep. Hierover vertellen we je zo meer. Verschillende contentvormen zijn:
Onderzoek vormt de basis voor een succesvolle contentstrategie. Het helpt jou te begrijpen wie jouw doelgroep is, wat jouw doelgroep motiveert en hoe jij ze het beste kunt benaderen. Deze vormen van onderzoek kun jij toepassen voor het opzetten van een goede contentstrategie:
Met een doelgroeponderzoek analyseer je de specifieke kenmerken, behoeften en voorkeuren van de beoogde doelgroep van jouw bedrijf. Je leert jouw doelgroep kennen op basis van onder andere demografische en gedragsmatige kenmerken. Op welke platformen is jouw doelgroep bijvoorbeeld actief? Door de resultaten van dit onderzoek kun jij gerichte en relevante content creëren. Wanneer je jouw doelgroep helder hebt, kun jij jouw contentstrategieën zo ontwikkelen dat deze nauw aansluit bij de interesses en problemen van het publiek. Hierdoor communiceer je effectief, verhoog je de betrokkenheid en kun je langdurige relaties opbouwen met jouw doelgroep.
Met een concurrentieanalyse kun je de sterke en zwakke punten van jouw concurrenten in kaart brengen. Dit type onderzoek geeft inzicht in de strategieën, contentprestaties en marktpositie van concurrerende bedrijven. Deze analyse draagt bij aan het verfijnen van jouw eigen contentstrategie en kan ervoor zorgen dat jij jezelf gaat onderscheiden van de rest. Het biedt namelijk waardevolle inzichten in onbenutte kansen, mogelijke zwakheden in de markt en trends die door concurrenten worden gevolgd. Op basis van deze informatie kun jij een unieke positionering aannemen en content creëren die zich onderscheidt, waardoor jouw content beter aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep.
Een trend- en zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in actuele markttrends en populaire zoekwoorden binnen een branche. Dit onderzoek geeft inzicht in wat de doelgroep bezighoudt en waar de doelgroep naar op zoek is. Door deze informatie te gebruiken bij het opzetten van een contentstrategie, kun je inspelen op specifieke behoeften en interesses en kun je relevante, op de vraag gebaseerde content creëren. Dit onderzoek stelt jou in staat om in te spelen op de dynamiek van de markt, de zichtbaarheid te vergroten en content te delen die aansluit bij de veranderende behoeften van jouw doelgroep.
Met een contentprestatie-onderzoek analyseer je de effectiviteit van de gepubliceerde content. Door het inzetten van verschillende tools (bijvoorbeeld Google Analytics) kun je verschillende prestaties meten, zoals betrokkenheid, klikfrequenties en conversies. Het onderzoek biedt waardevolle inzichten in welke content succesvol is en welke content verbeterd kan worden. Door te begrijpen welke onderwerpen en formats goed presteren, kunnen bedrijven hun contentstrategie verfijnen en optimaliseren. Dit stelt hen in staat om gerichter en effectiever content te produceren die resonantie heeft bij de doelgroep, resulterend in een verhoogde betrokkenheid en het bereiken van strategische bedrijfsdoelen.
Het opstellen van een contentplan vergt tijd en energie, zeker wanneer je verschillende onderzoeken uitvoert om zodoende tot het contentplan te komen. Toch rendeert het zeker om gedegen onderzoek te doen en de resultaten mee te nemen in je contentplan. Identificeer doelgroepkenmerken, creëer persona’s, analyseer je concurrenten, bepaal onderscheidende factoren, kijk naar relevante trends, voer een zoekwoordenonderzoek uit en evalueer je bestaande content. Heb je dit gedaan? Dan kun je van start gaan met het opstellen van het contentplan. Hieronder lees je stap-voor-stap hoe je een contentplan maakt.
Stel duidelijke (SMART-geformuleerde) doelen op, bijvoorbeeld binnen een jaar 50% meer organische websitebezoekers genereren. Door duidelijk voor ogen te hebben wat je wilt bereiken met de content, kun je gestructureerd te werk gaan en eenvoudiger keuzes maken in de content die je wel of niet maakt en deelt.
Selecteer de meest geschikte contentvormen en platformen op basis van de kenmerken, behoeften en interesses van je doelgroep.
Een contentkalender (ook wel ‘contentplanning’ genoemd) geeft structuur en houvast. Neem in de contentkalender op wanneer je welke content publiceert en houd bij het plannen rekening met seizoenen, trends en belangrijke gebeurtenissen. Eventueel kun je in de contentplanning ook opnemen wie verantwoordelijk is voor de plaatsing, het verzamelen of opstellen van de informatie/content.
Verrijk de content met de zoekwoorden uit de zoekwoordenanalyse. Hierdoor wordt je content beter zichtbaar in zoekmachines.
Wees creatief bij het opstellen van de content. Waar laten concurrenten steken vallen en waar kun jij juist op inspelen? Ga ook uit van je eigen kracht. Wat maakt jouw bedrijf, product of dienst uniek? Laat dit ook doorschemeren in je content.
Stel trackingtools in (bijvoorbeeld Google Analytics of Google Search Console) voor het analyseren van de prestaties van jouw content. Op basis van de resultaten kun je eenvoudig bijsturen wanneer dat nodig is.
Is jouw organisatie ook gebaat bij een strategisch contentplan of een effectieve contentplanning? De YFK consultants ondersteunen je graag bij het doen van onderzoek en het opstellen van een contentplan dat helemaal aansluit bij jouw merkidentiteit. Neem contact op met YFK, dan helpen onze contentmarketeers jou verder!
Alleen nog even inschrijven. Meld je aan voor de YFK nieuwsbrief & ontvang de laatste ontwikkelingen in je mailbox!