Bel ons 058 203 73 83
Als marketeer wil je het liefst een strategische bijdrage kunnen leveren aan je organisatie. Dat is een uitdaging.
Data kan helpen om de positie van je marketingafdeling te versterken en daarmee uiteindelijk de klant beter te bedienen.
Maar resultaten zichtbaar maken met data kan ook spannend zijn. Stap over deze drempel en gebruik data in je voordeel. Hoe kun jij als marketeer data (nog meer) inzetten en de fun van inzicht in resultaat ontdekken?
Door Lore Elzinga
Werk samen met sales door interessante data inzichten te delen uit de marketing- en salesfunnel. Door samen naar de data te kijken krijg je meer inzicht en meer inzicht zorgt voor betere oplossingen voor klanten.
Werk met doelstellingen die je communiceert. Als ze gehaald zijn kun je dit vieren samen met de rest van de organisatie. Dit zorgt voor positiviteit en zichtbaarheid.
Evalueer structureel alle marketinginzet en acties en gebruik data daarbij. Zeg nee tegen een beursdeelname, advertentie of mailing als de data laten zien dat het niks oplevert. Hiermee bewijs je dat jij en de data een relevante bijdrage leveren aan de resultaten van je organisatie.
Combineer data vanuit marketing(campagnes) en onderzoek met reguliere klantdata (front office en CRM). Bijvoorbeeld voor persona’s of gebruik het om een ‘klantverhaal’ te vertellen. Laat zien dat je de klant heel goed kent. Deze klantkennis is voor de hele organisatie relevant.
‘Show & Tell’ door interne kanalen te gebruiken. Deel resultaten van bijvoorbeeld een marketingcampagne die is bijgestuurd op basis van analytics: ‘Wist je dat we 25% meer nieuwe leads hebben binnengehaald doordat onze Linkedin-campagne beter bij de doelgroep is terechtgekomen?’
Of laat zien dat je de website/een folder/een mailing hebt aangepast op basis van testen of onderzoekresultaten: ‘Wist je dat we onze uitingen altijd A/B testen?‘
Organiseer customer journey sessies samen met en voor andere afdelingen. Voor medewerkers leuk om aan mee te doen en je maakt gebruik van klantkennis die ook op andere plekken in de organisatie aanwezig is. Hiermee werk je samen aan een soepele customer journey voor de klant.
Mensen houden van eenvoud. Maak het niet te ingewikkeld, zorg dat de inzichten makkelijk te begrijpen zijn.
Ga zelf naar het management met de inzichten uit data (in plaats van te wachten tot zij komen vragen). Bijvoorbeeld als input voor de jaarplannen. Dit versterkt je positie bij het management.
Vergeet niet; marketing gaat over mensen, problemen en oplossingen en niet – alleen – over cijfers. Vertel een verhaal.
Met deze 9 tips zet jezelf en je afdeling strategisch op de kaart en dat is voor je klanten heel wat waard.
Alleen nog even inschrijven. Meld je aan voor de YFK nieuwsbrief & ontvang de laatste ontwikkelingen in je mailbox!