Bel ons 058 203 73 83

  • Vandaag bereikbaar tot 17:00 uur

Goed werkgeverschap in 2024: dat gaat toch echt verder dan alleen goede voorwaarden

naomi horstkamp

In de huidige arbeidsmarkt lijkt het aantrekken en behouden van toptalent een van de grootste uitdagingen. Want hoe zorg je er als organisatie voor dat jij de organisatie wordt waarover zelfs Gen Z op zondagochtend bij de koffie spreekt? Terwijl sommige bedrijven met de grootste en meest innovatieve campagnes hun werkgeverschap in de markt zetten, lijken andere bedrijven nauwelijks te voelen dat de markt verandert. Ze gaan ervan uit ‘dat mensen hen nog wel weten te vinden’. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: zo werkt het niet meer.

Dit zeg ik omdat ik organisaties graag verder wil helpen: ik vind namelijk dat veel bedrijven nog niet genoeg doen op het gebied van werkgeverschap. Het gaat niet langer alleen om het aanbieden van een MacBook of het organiseren van een vrijdagmiddagborrel. In deze blog laat ik zien waarom goed werkgeverschap belangrijk is en hoe je dit zowel intern als extern kan inzetten voor het aantrekken en behouden van talent. Want laten we eerlijk zijn, niemand wil het bedrijf zijn waarover tijdens het koffiemoment op zondagochtend wordt gezegd: “Goh, werk je daar nog steeds?”

Door Naomi Horstkamp

Extern winnen, dat kan alleen door intern te beginnen

Voor mij is het duidelijk: een goede strategie voor werkgeverschap begint van binnenuit. Een marktconform salaris is allang niet meer genoeg om de beste talenten aan te trekken en te behouden. Medewerkers zoeken goed leiderschap dat inspireert, heldere communicatie, groeimogelijkheden en een werkgever die oprecht betrokken is bij hun welzijn. Deze elementen vormen wat mij betreft de bouwstenen van goed werkgeverschap in 2024.

Het valt mij op dat organisaties vooral lijken te focussen op het aantrekken van nieuwe talenten, maar vergeten om waardering te tonen voor wat ze al in huis hebben. Zonde, want juist de huidige medewerkers zijn het kloppend hart van de organisatie. Daarom vind ik een evenwichtige benadering, waarin zowel de interne als de externe communicatie en waardering centraal staan, enorm belangrijk.

Voor mij is goed werkgeverschap dan ook het creëren van een omgeving waarin merknemers zich gewaardeerd, gehoord en betrokken voelen. Daarnaast is het belangrijk dat zij zich kunnen identificeren met de waarden en de missie van hun organisatie. Dit bereik je met consistente en authentieke communicatie, waardoor je niet alleen een sterke band opbouwt met bestaande medewerkers, maar ook nieuw talent aantrekt.

Ik zie het als het verkopen van een product: als je de beloftes die je maakt niet kunt waarmaken, dan riskeer je niet alleen reputatieschade, maar loop je ook het gevaar dat medewerkers vertrekken omdat ze niet achter de boodschap staan. Investeren in een sterke interne cultuur is niet alleen een must, maar ook een slimme langetermijnstrategie voor elk bedrijf dat groei, innovatie en een positieve werkcultuur nastreeft.

Werkgeversmerk: een term die steeds belangrijker wordt in de wereld van HR en bedrijfsmanagement

1. Begin met het opbouwen van een sterke interne cultuur. Reflecteer op wat jouw organisatie uniek maakt. Welke kernwaarden streven jullie na? En hoe worden deze weerspiegeld door jouw medewerkers? Dit proces helpt niet alleen bij het sturen op organisatorische beslissingen, maar verbindt medewerkers ook dieper met je missie. Annemieke, HR-manager bij YFK, legt uit hoe dit bij YFK werkt: “Bij YFK richten we ons op de kernwaarden lef, leren en leveren. Tijdens de gesprekken met potentiële nieuwe collega’s toetsen we of deze waarden aansluiten bij hun persoonlijke doelen en ambities. Hierdoor kunnen zij beoordelen of de cultuur van YFK past bij hun eigen visie, terwijl het ons verzekert dat onze kernwaarden worden uitgedragen.

2. Investeer in je nieuwe medewerkers. Een gestructureerd onboardingsproces is wat mij betreft van onschatbare waarde als je nieuwe medewerkers snel thuis wilt laten voelen. Hier deel ik een paar ideeën om jouw proces te verbeteren:  

  • Start met een sterke pre-boarding. Dit begint al vóór de eerste werkdag. Stuur je nieuwe medewerker een welkomstboodschap, bijvoorbeeld via een leuke kaart of video. Op deze manier voelen ze zich meteen welkom en onderdeel van het team!
  • Ontdek het team samen met jouw BCF. Al gehoord van een BCF, oftewel, een Best Colleague Forever? Meerdere bedrijven zoals Google, Capgemini en ABN AMRO werken al langer met een buddysysteem. Een buddy helpt een nieuwe medewerker tijdens de eerste periode. Denk hierbij aan praktische hulp zoals; waar moet je zitten op kantoor? Lukt het allemaal met de onboarding? Kun je je weg vinden in de organisatie of bij de opdracht? Met een buddy heb je op een laagdrempelige en informele manier contact, beschikking tot een eigen vraagbaak en word je geholpen aan handige connecties. Een ideale manier om met een ‘zachte landing’ te starten in een nieuwe organisatie.
  • De eerste week is cruciaal. Zorg dat je als werkgever alles geregeld hebt voor de eerste week. Een tip is om te werken met een standaard checklist. Zijn alle (elektronische) benodigdheden geregeld? Zijn alle verwachtingen helder? Plan ook alvast een paar kennismakingsmomenten in. Een leuke manier om dit te faciliteren is om de nieuwe medewerker in de eerste maand een vast bedrag mee te geven die hij/zij kan inzetten om zichzelf bekend te maken bij de nieuwe collega’s. Bijvoorbeeld voor het plannen van een koffiemoment of een lunchafspraak met een nieuwe collega.
  • Follow-up gesprek. Vaak is de eerste week geregeld, maar vergeet ook niet om daarna te blijven inchecken bij de nieuwe medewerker. Organiseer daarom na een tijdje een of meerdere follow-up gesprekken en toon oprechte interesse in werk en welzijn.
  • Onboardingsproces visueel. Maak het onboardingsproces visueel met een roadmap. Een handige tool voor de nieuwe medewerker, maar ook voor jou! Op deze manier heb je direct inzichtelijk hoe het onboardingsproces eruitziet en kun je gemakkelijk veranderingen doorvoeren. Een voorbeeld van een roadmap (Donuthunt, 2024):

3. Maak medewerkers ambassadeurs van jouw organisatie. Onderschat de kracht van authentieke verhalen niet. Jouw eigen medewerkers zijn jouw beste ambassadeurs. Niet alleen op de werkvloer, maar ook daarbuiten. Positieve ervaringen en passie voor het werk kunnen potentiële talenten meer aanspreken dan welke campagne ook. Deel deze authentieke verhalen zowel extern als intern, bijvoorbeeld via social media of op jullie eigen intranet.

4. Persoonlijke benadering is belangrijk. Het zijn de kleine gebaren die het verschil maken. Een voorbeeld hiervan is de manier waarop managers van Rituals betrokken zijn bij belangrijke levensgebeurtenissen van hun teamleden, zoals verjaardagen of geboortes. Het sturen van een geboortepakket of het versieren van het bureau laat zien dat je hun welzijn serieus neemt.

5. Wees transparant in het delen van doorgroeimogelijkheden. Voor ambitieuze young professionals is het ontbreken van duidelijke doorgroeimogelijkheden vaak de hoofdreden om een organisatie te verlaten. Je komt vandaag de dag niet meer weg met het aanbieden van een e-learning of een cursus. Het is daarom belangrijk om in gesprek te gaan met je medewerkers over hun carrièrepad en samen een ontwikkelingsplan op te stellen. Maak duidelijk wat je van iemand verwacht in hun huidige rol en welke stappen mogelijk zijn voor verdere groei. Overweeg ook om mentoring of coaching te introduceren in jouw team. Koppel een young professional aan een ervaren coach. Hierdoor geef je hun de kans om zich op zowel professioneel als persoonlijk niveau te laten groeien. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan eens onze Smart-Mix!

Kun je hulp gebruiken bij arbeidscommunicatie?

Goed werkgeverschap is meer dan alleen een trend; het is een essentieel onderdeel waar communicatie en marketing een belangrijke rol in spelen. Vooral in een tijd waarin persoonlijke communicatie steeds belangrijker wordt en de verwachtingen van nieuwe generaties, zoals Gen Z en vast en zeker ook de generaties daarna, voortdurend blijven veranderen. Als je hierbij wil blijven aansluiten als bedrijf, vind ik de rol van arbeidscommunicatie essentieel. Waarbij het draait om het delen van authentieke verhalen en het bieden van een consistente ervaring, zowel online als offline.  

Wil je weten hoe je jouw organisatie kunt positioneren als aantrekkelijke werkgever en welke rol marketing en communicatie hierin spelen? Of heb je behoefte aan ondersteuning bij jouw arbeidscommunicatievraagstukken? Bekijk dan eens de case van YFK’ers Arjanne en Jacomijn bij Antonius. Heb je zelf een vraagstuk waarbij je hulp nodig hebt? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Samen bekijken we hoe we je hierbij kunnen ondersteunen.


Terug naar nieuws

Kantoor Friesland YFK Research & Marketing

Nieuwsgierig geworden?

Neem contact met ons op, of kom vrijblijvend langs voor een kop koffie! Full-service marketing consultancybureau YFK staat voor je klaar.

YFK telefoon

Bel ons

058 203 73 83

YFK e-mail

Stuur ons een mail

info@yfk.nl

Of vul het contactformulier in

© 2024 YFK Research & Marketing

You’ve got mail!

Alleen nog even inschrijven. Meld je aan voor de YFK nieuwsbrief & ontvang de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
We gaan vertrouwelijk om met je gegevens