Bel ons 058 203 73 83
De expertise van YFK Research & Marketing is ingezet bij het ontwikkelen van een groeiplan voor de productcategorie ‘peulvruchten’ op de Nederlandse markt.
Al meer dan 30 jaar produceert Machandel biologische en biologisch-dynamische conserven. In Haulerwijk wordt een breed assortiment aan groenten en peulvruchten verwerkt. Deze worden rechtstreeks betrokken van telers met wie duurzame relaties zijn opgebouwd. De producten zijn, zowel onder merk als private label, te vinden in het Nederlandse en internationale supermarktschap.
De aandacht voor en urgentie van de eiwittransitie in Nederland is actueler en groter dan ooit! Met een ambitieus, maar haalbaar doel: een verschuiving in de consumptie van dierlijke en plantaardige eiwitten naar een 50/50 verhouding in 2025.
Om hier een bijdrage aan te kunnen leveren wilde Machandel de markt én kansen fact based en helder in kaart brengen: hoe ziet deze markt eruit, wat zijn behoeftes in de keten en welke kansen liggen er om de positie in de Nederlandse markt voor plantaardige eiwitten toekomstbestendig te ontwikkelen?
Met een intern multidisciplinair team ging YFK aan de slag om dit vraagstuk projectmatig op te pakken. Met een duidelijk projectplan (doelstelling/resultaat/taakverdeling/timing) en praktisch format om onderzoek, strategie en actieplan overzichtelijk vast te leggen ging Miranda, Senior bij YFK, met het team aan de slag. Op deze manier is er maximaal gebruik gemaakt van de kennis van het Machandel team en de Senior van YFK: een creatieve maar effectieve inzet van de ‘Smart Mix’.
Gezamenlijk werd de markt in kaart gebracht via deskresearch, sessies met klanten en winkelbezoeken. Hoe groot is het marktpotentieel voor Machandel en bij welke (potentiële) afnemers liggen de grootste kansen? Ook keken we met het projectteam en collega’s naar de positie van Machandel, hoe sluiten o.a. propositie en portfolio aan op de wensen van de markt? Waar ligt het onderscheidend vermogen en hoe kan Machandel haar positie toekomstbestendig ontwikkelen?
Van de kansen is bepaald welke het meest haalbaar zijn om uit te voeren, op basis van beschikbare resources en op de korte en/of lange termijn. Deze zijn verder uitgewerkt in een actieplan en intern gepresenteerd.
Door deze aanpak zijn niet alleen kennis, inhoud van de strategie en draagvlak goed geborgd in de organisatie, maar staat er ook een team dat klaar is voor de volgende fase van dit project: het voorbereiden en implementeren van de strategie!
Alleen nog even inschrijven. Meld je aan voor de YFK nieuwsbrief & ontvang de laatste ontwikkelingen in je mailbox!