Bel ons 058 203 73 83
Voor het versterken van de Europese marktpositie hebben Lallemand Baking en Best Bake de hulp van YFK Research & Marketing ingeschakeld. Onze expertise in B2B marketing heeft beide partijen geholpen om zowel nieuwe klanten aan te trekken als de bestaande klanten optimaal te bedienen. Lees hieronder hoe kwalitatief onderzoek heeft geleid tot een strategisch marketing- en salesplan.
Als producent van hoogwaardige bakkersgist en leverancier van innovatieve bakoplossingen met technische ondersteuning, speelt Lallemand Baking een essentiële rol in deze industrie. Ze maken onderdeel uit van Lallemand Inc.; wereldleider in de ontwikkeling, productie en marketing van gist, bacteriën en speciale ingrediënten. Lallemand Baking richt zich specifiek op de productie van hoogwaardige bakkersgist en is leverancier van innovatieve bakoplossingen voor de bakproducten van haar klanten. De organisatie is verspreid over drie continenten en heeft productiefaciliteiten, R&D laboratoria en kantoren in zestien landen.
Lallemand Baking stond voor een strategische uitdaging. De organisatie richtte zich op het verbeteren van haar B2B-marketingaanpak en het professionaliseren van haar merk. Bovendien was er behoefte aan extra inzet binnen het team van Lallemand Baking. Het gehele vraagstuk omvatte niet alleen het doel om bestaande klanten nauwer bij de organisatie te betrekken, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken. Tegelijkertijd had Best Bake (onderdeel van Lallemand Baking) de wens om onderzoek te doen onder haar klanten. Dit om de marketing, sales en communicatie te verbeteren en zo de tevredenheid van hun klanten te waarborgen.
Dit specifieke vraagstuk sluit goed aan bij de onderzoeksexpertise van YFK. Onze YFK’ers Krista, Ina en Marie-Therese hebben zich voor een langere periode ingezet voor de marketingafdeling van Lallemand Baking. In de eerste fase hebben Krista (senior consultant) en Ina de marketingafdeling van Lallemand bijgestaan en uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar de Europese markt. De resultaten van het onderzoek hebben geleid tot een strategisch marketing- en salesplan. In de tweede fase hebben Marie-Therese en Ina vervolgens gezamenlijk een kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder klanten en potentiële klanten van Best Bake. Hiervoor zijn een groot aantal interviews afgenomen met industriële bakkerijen verspreid over heel Europa. De nauwe samenwerking met beide organisaties heeft geleid tot een vernieuwing van de marketingaanpak en waardevolle inzichten die zijn omgezet in een bruikbaar salesadvies.
In de eerste fase is er een strategisch marketing- en salesplan ontwikkeld, samen met de nodige tools om de Europese markt te bedienen en nieuwe klanten aan te trekken. Daarnaast hebben we met succes een uitgebreid tevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Hieruit zijn niet alleen een korte- en langetermijnvisie naar voren gekomen, maar ook een vernieuwde marktidentiteit en verbeteringen aan de bestaande marketing- en salesapplicatietools. Hieronder een beknopt overzicht van de activiteiten en de behaalde resultaten:
“YFK assisted us to refine our Strategy & Marketing Plan by looking from different angles and facilitated the process with modern tools. Both, the Senior and Junior partners, consulted us very professionally as well as proactively. We felt being in really good hands.”
Vu Pham
Commercial Director Lallemand Baking
Alleen nog even inschrijven. Meld je aan voor de YFK nieuwsbrief & ontvang de laatste ontwikkelingen in je mailbox!