Bel ons 058 203 73 83

  • Vandaag bereikbaar tot 17:00 uur

Alfa-college

Kanaalstrategie – Onderzoek en advies voor effectief en efficiënt gebruik communicatiekanalen

In een snel veranderende wereld staat het Alfa-college voor de uitdaging om jonge mensen en volwassen optimaal op te leiden voor de toekomst. Hiervoor heeft het Alfa-college te maken met een diverse groep mensen. Van studenten tot docenten en interne doelgroepen. YFK Marketing & Research is ingeschakeld om een helder beeld te krijgen van al deze doelgroepen en een heldere en concrete kanaalstrategie te ontwikkelen.

Naast het onderzoek en advies voor het effectief en efficiënt gebruik van communicatiekanalen, heeft YFK Research & Marketing ook het vraagstuk rondom online marketing opgepakt. Je leest hier de case.

Alfa-college YFK Research Marketing Onderwijs

Onze opdrachtgever:

Alfa-college

Voor de samenleving van nu en straks leidt Alfa-college jonge mensen en volwassenen op. Dit doen ze niet alleen, maar in nauwe samenwerking met partners in de verschillende regio’s. Alfa-college is een christelijk regionaal opleidingscentrum (ROC) voor Noord- en Oost-Nederland en biedt reguliere mbo-opleidingen, bij- en omscholing, educatieve trajecten of bedrijfsopleidingen (op maat). Drie kernwaarden staan centraal: Verbinden, Vertrouwen en Ondernemen. Deze vormen de basis voor al hun handelen. Zo werken ze samen in teams aan goed onderwijs in een inspirerende leeromgeving.

Het vraagstuk van Alfa-college

Meer inzicht in bereik, relevantie en doeltreffendheid van de kanalen

Het Alfa-college heeft te maken met veel verschillende doelgroepen, niet alleen studenten en docenten maar ook ouders/verzorgers, externe stakeholders en interne collega’s.

Hierin ligt de uitdaging om de communicatie voor alle interne en externe doelgroepen goed te stroomlijnen. Maar ook om effectiever in te spelen op de informatiebehoeften van deze doelgroepen. Om dit te faciliteren is een goede (communicatie)kanaalstrategie van groot belang. Dit met het doel om zo relevanter en doeltreffender te communiceren. Daarnaast biedt het inzichten in het bereik van de kanalen en de betrokkenheid van de verschillende doelgroepen.

De rol van YFK

YFK is ingeschakeld om met Gerda, in de rol van projectleider, aan de slag te gaan met de interne communicatiestrategie. Om een helder beeld te krijgen van wat er leeft binnen de organisatie is er uitgebreid onderzoek gedaan bestaande uit: deskresearch en kwalitatief onderzoek. Zo zijn er vragen gesteld over het verloop van de interne communicatie, tevredenheid over de kanalen, interne communicatiewensen en -behoeften en de mate van betrokkenheid bij de doelstellingen en kernwaarden van het Alfa-college.

Het onderzoek is gehouden onder medewerkers bedrijfsvoering, docenten, overig onderwijspersoneel en huidige studenten. Om zoveel mogelijk waardevolle gegevens te verzamelen is voor de verschillende doelgroepen zorgvuldig gekeken naar de juiste onderzoeksmethode. Zo hebben we voor de studentendoelgroep gekozen voor interactieve panels in kleine groepen van verschillende locaties en opleidingen. En zijn er onder medewerkers één-op-één diepte interviews gehouden.

Resultaat:

Een heldere én concrete kanaalstrategie

Door dit onderzoek hebben we goed in kaart kunnen brengen waar de pijnpunten met betrekking tot de interne communicatie liggen. Daarnaast is duidelijk inzicht verkregen in de kanaalbehoefte van de verschillende doelgroepen. Met de bevindingen vanuit het onderzoek is een gedegen adviesrapport samengesteld. Dit rapport geeft niet alleen advies over wat er gedaan moet worden om goed in te kunnen spelen op de verschillende behoeften, maar vooral hoe het Alfa-college hier concreet mee aan de slag kan! Kortom een praktisch ingestoken adviesrapport met een:

  • interne communicatiestrategie
  • kanaalvisie
  • scenario’s
  • impactanalyse
  • implementatieplan
  • planning

Betrokken YFK'er

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen op het gebied van onderzoek en communicatiestrategie?

Bekijk ook

Kantoor Friesland YFK Research & Marketing

Nieuwsgierig geworden?

Neem contact met ons op, of kom vrijblijvend langs voor een kop koffie! Full-service marketing consultancybureau YFK staat voor je klaar.

YFK telefoon

Bel ons

058 203 73 83

YFK e-mail

Stuur ons een mail

info@yfk.nl

Of vul het contactformulier in

© 2024 YFK Research & Marketing

You’ve got mail!

Alleen nog even inschrijven. Meld je aan voor de YFK nieuwsbrief & ontvang de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
We gaan vertrouwelijk om met je gegevens