Bel ons 058 203 73 83
Als we denken aan het onderwijs, dan denken we al snel aan klaslokalen vol met leerlingen, vrienden voor het leven en misschien wel aan die ene gekke leraar. Dat er ook op het gebied van marketing een hoop gebeurt, daar denk je niet zo snel aan. ROC Noorderpoort uit Groningen bewijst het tegendeel. Ze schakelden YFK in voor een strategisch marketingvraagstuk. Voor ons is het inmiddels wel duidelijk: “Mbo-scholen doen ontzettend waardevol werk.”
Noorderpoort is een regionaal opleidingscentrum met diverse locaties in de provincies Groningen en Drenthe en is in 1996 ontstaan uit de fusie van veertien scholen voor middelbaar onderwijs en volwassenonderwijs. Ze bieden vakopleidingen aan in verschillende domeinen zoals zorg, gastvrijheid, techniek en veiligheid.
Het Noorderpoort wil voorbereid zijn op de ontwikkelingen van nu en de toekomst. Daarom hebben ze YFK Research & Marketing gevraagd om een strategisch marketing-adviesrapport te ontwikkelen. Een meerjarenplan waarin we alle ontwikkelingen in kaart hebben gebracht. Met ons advies weet Noorderpoort hoe zij zich het beste kan profileren rondom deze ontwikkelingen.
Bij YFK werken we vaak aan interne vraagstukken, waardoor er veel ervaring is met stakeholdermanagement. Een ideale match dus voor deze opdracht. Senior Krista en Young Professional Heidi zijn samen aan de slag gegaan.
De aanpak bestond uit twee fases. In de eerste fase hebben we de doelgroepen van Noorderpoort onderzocht. Aan de hand van desk- en fieldresearch is in kaart gebracht wie de doelgroepen zijn, wat de beweegredenen zijn om te gaan studeren en waar deze verschillende doelgroepen te bereiken zijn. In de tweede fase zijn de resultaten van dit onderzoek gebruikt om een strategisch marketingplan te ontwikkelen. Tijdens het gehele proces is er nauw samengewerkt met alle interne stakeholders, aangezien hun input een belangrijke voorwaarde was voor de ontwikkeling van beide plannen.
Het resultaat van alle onderzoeken, interviews en brainstormsessies is een concreet strategisch marketingplan voor twee jaren. Een beknopt overzicht van wat er gerealiseerd is:
Krista kijkt terug op een prettige en leerzame samenwerking: “Het was een ontzettend interessant proces met een divers publiek met allemaal hun eigen meningen, ideeën en culturen. En natuurlijk was het leuk om in de laatste werksessie te zien dat de punten die we hebben aangedragen, ook écht opgepakt zijn!” Zowel Noorderpoort als YFK Research & Marketing kijken tevreden terug op het proces rondom de ontwikkeling van de marketingplannen!
Krista Moeijes-Bosgra
Senior marketing consultant
Alleen nog even inschrijven. Meld je aan voor de YFK nieuwsbrief & ontvang de laatste ontwikkelingen in je mailbox!