Bel ons 058 203 73 83
Werken aan de toekomst van zowel het onderwijs als aan KyK (voorheen Odyssee en Gearhing) als organisatie – met deze uitdaging heeft KyK zich gewend tot YFK Research & Marketing. Vanuit onze expertise hebben we zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek uitgevoerd én de rol van communicatiecoördinator op ons genomen.
KyK (Krêft yn Kollektyf) is een stichting met maar liefst 34 scholen in Súdwest-Fryslân, Harlingen, Fryske Marren, Waadhoeke en Leeuwarden. KyK biedt passend openbaar onderwijs voor alle leerlingen, van zeer moeilijk lerend tot hoogbegaafd. Binnen de stichting vallen reguliere basisscholen, waaronder een aantal integrale kindcentra, scholen voor speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs, een nieuwkomersschool en een tienerschool.
KyK is in januari 2022 ontstaan uit de fusie van Odyssee en Gearhing met als doel om één toekomstbestendige organisatie te creëren door de krachten van beide stichtingen te bundelen. YFK Research & Marketing heeft een rol gespeeld bij het begeleiden naar de volgende fase: het creëren van een solide basis voor de toekomst van het onderwijs en de stichting. Zo heeft YFK een intern communicatieplan ontwikkeld om inspirerende verhalen van ouders en docenten binnen de organisatie te laten schitteren in deze fase van groei en doorontwikkeling. Daarnaast heeft YFK een imago-onderzoek gehouden onder een specifieke vestiging en de functie van communicatiecoördinator voor een bepaalde periode vervuld.
Om een grondig beeld van de huidige situatie te verkrijgen, hebben YFK’ers Marit en Ina zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek uitgevoerd voor het imago-onderzoek onder alle directieleden, onderwijsmedewerkers en ouders. Dit omvatte het uitvoeren van een uitgebreide marktscan, het houden van focusgroepgesprekken en het verspreiden van een online enquête onder zowel ouders van de school als mensen in de omgeving. De bevindingen en aanbevelingen zijn vervolgens samengebracht in een overzichtelijk rapport en aan het team gepresenteerd.
Onze rol ging verder dan enkel onderzoek. Arjanne en Henrike hebben zich toegelegd op de implementatie en verdere coördinatie van het marketing– en communicatieplan. Vanuit dit plan is een heldere merkidentiteit en huisstijl ontwikkeld. Ook is de strategische koers bepaald voor zowel offline als online content, en is de implementatie hiervan in gang gezet.
Het imago-onderzoek heeft praktische richtlijnen opgeleverd voor toekomstige beleidskeuzes. Bovendien hebben we dankzij onze inspanningen een helder profiel kunnen opstellen voor de functie van marketing- en communicatiecoördinator, waarbij het belang en de impact van deze rol binnen onze organisatie duidelijk benadrukt werden. Deze nieuwe rol markeerde een cruciale stap in de professionalisering van de marketingcommunicatie van de stichting, zowel intern als extern. Inmiddels is deze rol onmisbaar geworden binnen de organisatie.
“YFK heeft ons als strategische partner op weg geholpen in een vakgebied dat ons niet eigen is. We zijn gestart met kleine praktische stappen in analyse en verbetering. Dat is uitgegroeid naar goed uitvoerbaar plan dat bij onze organisatie past. Het was mooi dat er zowel ondersteuning op afstand, als binnen de organisatie beschikbaar was. We weten nu goed hoe we de kracht van communicatie en marketing in onze organisatie kunnen inzetten. Aan de ene kant om de collega’s optimaal te betrekken en aan de andere kant voor een professionele, aantrekkelijke uitstraling naar buiten. Bedankt!”
Dineke Nieuwland
Beleidsadviseur Kwaliteit en Organisatie
Alleen nog even inschrijven. Meld je aan voor de YFK nieuwsbrief & ontvang de laatste ontwikkelingen in je mailbox!